O nas Aktualności Linki Wyzwania

Rozwiązania informatyczne znajdują coraz szersze zastosowania w codziennej działalności człowieka. Bardzo często nawet nie zdajemy sobie sprawy z tego, że korzystając na codzień z różnych dobrodziejstw XXI wieku tak naprawdę korzystamy z rozwiązań, które w praktyce wykorzystują układy mikroprocesorowe i dedykowane dla nich oprogramowanie. Celem naszego kółka jest stworzenie jego członkom możliwości "podróży w świat mikrosterowników", w świat mikroprocesorów i ich programowania.

Naszą podróż rozpoczynamy od cieszącego się na całym świecie ogromną popularnością modułu mikroprocesora AVR ATMega328 - Arduino UNO. Na bazie tego modułu planujemy budowę naszych sterowników, robotów i wszelkich innych urządzeń jakie tylko podpowie nam wyobraźnia.

Jeśli jesteś zainteresowany(a) tą tematyką serdecznie zapraszamy i prosimy o kontakt w tej sprawie z naszym opiekunem.

Terminy i miejsce spotkań: w zależności od potrzeb

Opiekun koła: Tadeusz Betlej (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)


Aktualności

KONKURS!
Do wygrania moduł NODEMCU v2 (ESP8266), który w rękach elektronika i informatyka (a tylko tacy są w naszej szkole :-) może się zamienić w serce urządzenia Internetu Rzeczy - IOT. Jeśli chcesz go zdobyć weź udział w konkursie programistycznym "Zegar programowy". Zadanie konkursowe polega na napisaniu programu dla Arduino UNO realizującego funkcję zegara programowego odmierzającego (szczegóły w dziale WYZWANIA). Ocenie podlegać będzie prawidłowość działania programu, wielkość kodu (im mniej tym lepiej) i pomysłowość. Prace konkursowe w postaci pliku źródłowego programu należy przesłać w terminie do 30.11.2017 na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Ja oczywiście nie mogę napisać tego programu za Ciebie, ale zawsze mogę Ci doradzić. Zapraszam więc do zabawy i udziału w konkursie.


W dniu 02.10.2017 odbyło się pierwsze po przerwie wakacyjnej spotkanie. Na spotkaniu Olek przetestował laserową strzelnicę. W tym roku szkolnym Olek zajmie się maszyną CNC i integracją Arduino z komputerem PC, a ja platformami mobilnymi - linefollower, robot samobalansujący wykorzystującymi Arduino UNO i Raspberry Pi.


Wyzwania

Dla wszystkich, którzy chcą spróbować swoich sił w programowaniu Arduino proponuję kilka wyzwań (zadań), których realizacja mam nadzieję pomoże Wam rozwinąć swoje umiejętności programistyczne.

Wyzwanie "Zegar programowy"

Zadanie polega na napisaniu programu dla Arduino UNO realizującego funkcję zegara programowego odmierzającego czas. Program powinien udostępniać możliwość wyświetlenia czasu w formacie GG:MM:SS np. na porcie szeregowym lub wyświetlaczu LCD np. tak jak na załączonym filmie.

Swój program możesz wzbogacić także o dodatkowe funkcje np. minutnika, alarmu, czasowego wyłącznika urządzeń itp.

Powodzenia :-)

Wyzwanie "Delta"

To wyzwanie pomoże Ci poznać funkcje związane z przetwarzaniem przez Arduino tekstu przekazywanego np. przez port szeregowy. Zadanie polega na napisaniu programu obliczającego pierwiastki równania kwadratowego.

Założenia jakie musi spełnić program:
-------------------------------------------------
1. Program powinien rozwiązywać równania kwadratowe w ogólnej postaci ax^2+bx+c=0 gdzie współczynniki a,b,c są liczbami wymiernymi i dodatkowo a jest różne od 0.
2. Równanie przekazywane jest do Arduino w postaci zgodnej z pkt.1 za pomocą portu szeregowego (9600 bps +NL).
3. Wynik obliczeń Arduino odsyła zwrotnie do PC przez port szeregowy.
Poniżej przykład jak może wyglądać efekt działania programu:

Powodzenia :-)

Wyzwanie "Kometa"

Zbuduj układ składający się z 7 diód LED i 7 rezystorów 330Ω. Tych siedem diód to widoczna w naszej lokalizacji część nieba. Zaprogramuj efekt świetlny przelatującej przez niebo komety. Kometa to świecące się jednocześnie 5 diód. Pierwszy z elementów komety to jej jądro, które w czasie lotu po niebie świeci najmocniej. Pozostałe 4 diody LED to ogon komety, który im bliżej jego końca tym słabiej świeci.

Poniższy film prezentuje przykładowy efekt jaki należy uzyskać.

Powodzenia :-)

Wyzwanie "Sterowana kometa"

Dla tych, którzy poradzą sobie z wyzwaniem nr 1 proponuję spróbować zmodernizować swoją kometę. Można uzupełnić program o regulację prędkości i kierunku lotu, opcje zatrzymywania, efekty dźwiękowe towarzyszące jej przelotowi i automatyczną regulację jej jasności w zależności od warunków oświetleniowych. Sterowanie kometą można zrealizować za pomocą, fotorezystora, potencjometru, przycisków i poleceń z komputera PC odbieranych z portu szeregowego Arduino. Na filmie przedstawiam swoją modernizację programu.

Powodzenia :-)

Wyzwanie "Nadajnik i odbiornik kodu Morse'a"

 Stosunkowo prosty wydawałoby się kod Morse'a może dostarczyć wielu wrażeń podczas próby skonstruowania na bazie Arduino urządzenia zdolnego do nadawania i odbioru tak zakodowanej informacji. Poniższy filmik prezentuje przykładowe rozwiązanie tego problemu. Arduino odbiera z komputera PC (port szeregowy) dane do wyłania kodem Morse'a, a następnie koduje je do postaci kropek i kresek. Tak zakodowane dane są wysyłane za pośrednictwem nadajnika (diody LED). Wysłana informacja jest odbierana przez odbiornik kodu Morse'a zbudowany na bazie fototranzystora. Odebrana informacja zostaje zdekodowana i odesłana zwrotnie przez port szeregowy do PC. W sumie wyzwanie do łatwych nie należy, ale za to dostarcza wielu wrażeń.

Powodzenia :-)

Przydatne strony:

Bardzo dobry kurs podstaw programowania Arduino w serwisie FORBOT.PL
Akademia NETIGO czyli o programowaniu Arduino i innych mikrosterowników
Wszystko dla robotyki i do Arduino - super sklep internetowy.
Henry's Bench Page - wiele projektów, poradników i przykładów.

Współpracują z nami:

300x250px fioletowe
pizzahut